Yavuz Sultan Selim Küpe Taktı mı?

Yavuz Sultân Selim’in sol kulağında küpe bulunan bir resmi mevcut­tur. Bu doğru mudur?

Konuyu bir kaç açıdan ele almakta yarar vardır:

1) İslâm Hukukuna göre kulakların küpe takılmak üzere delinmesi ve küpe takılması, kadınlar için caiz görülmüş; ama erkekler için caiz görülmemiştir. Bazı hukukçular, erkek çocukların da kulaklarının delinebileceğini ve bu tür bir olayın Hz. Peygamber zamanında yapıldığı halde yasaklanmadığını ileri sürmektedirler. Her hal ü kârda ergen erkeklerin kulaklarını deldirmeleri ve küpe takmaları, çoğu hukukçulara göre haram ve bazılarına göre ise mekrûhdur; yani kısaca caiz değildir.

İşte bu şer-i hükmü bilen Yavuz Sultân Selim’in kulağını deldirip küpe taktığına ihtimal dahi vermiyoruz. Zira Yavuz, Mısır Seferi dönüşünde oğlu Süleyman’ın süslü elbiselerini görünce, ‘Bre Süleyman, sen böyle giyinirsen, anan ne giysin?‘ dediğini biliyor ve onun şahsî hayatında sade ve süsten uzak olduğunu kaynaklardan öğreniyoruz. Yavuz, süs ve ihtişamdan hoşlanmayan bir Padişahtır. Doğru olan resimlerinde, pala bıyıklar vardır; ancak küpe yoktur.

2) Şu anda Topkapı Sarayı’nın Portreler Bölümünde 17/66 numara ile 70 x 65 cm ebadında bulunan küpeli Yavuz Portresi ile Macar bir ressama ait olduğu söylenen küpeli resme gelince; Evvela, Yavuz’un minyatürlerde ve elimizde bulunan resimlerinde, bunun gibi küpeli olan üçüncü bir resmi bulunmamaktadır. Kaldı ki, bu resimler arasında resmî nakkaşlar tarafından yapılanları vardır. İkincisi, Yavuz’a isnad olunan, ama tamamen hayalî ve uydurma olan Avrupalı ve İranlı ressamlara ait resimler çokça bulunmaktadır. Tarih kaynakları bu noktanın altını çizmektedirler. Bu küpeli resmin de, uydurma resimlerden biri olması kuvvetle muhtemeldir. Zira Sultânın kulağında küpe, boynunda incili madalyon, sarığında tac bulunmaktadır. Osmanlı Padişahlarının kıyafetleri ile bağdaşmayan bu süsler, tablonun yakın tarihlerde yapıldığını göstermektedir. Zaten 1926 yılında Dolma Bahçe Sarayından getirilmiştir. Dolma Bahçe Sarayına ne zaman konulduğu da bilinmemektedir. Üçüncüsü, bazı araştırmacılara göre, bu küpeli resim Şah İsmail’e aittir. Zira başında Şii Mezhebinin alâmeti olan kızıl börk ve bunun üzerinde İran Şahlarına mahsus taç vardır. Ayrıca küpe de Şi’a mezhebinde caiz görülmektedir.

3) Küpeli resmin Yavuz’a ait olmadığı ortadadır. Ait olsa bile, son zamanların bazı ahlaksız insanlarının bunu, gay’liğe yorumlamaları, en az bu resmin Yavuz’a isnad edilmesi kadar yanlıştır. Doğru olsa bile böyle yorumlanmasının mantıksızlığını, iç oğlanı meselesinde uzun uzadıya açıklamış bulunuyoruz. Kaldı ki, bazı kölelerin, kölelik alâmeti olarak kulaklarına küpe taktıkları bilinmektedir. Tek kulağında olduğu hiç mevzubahis dahi edilmemiştir. Bazı yazarlar, Yavuz’un bu küpesini Allah’a kul olma özelliği olarak taktığını ve bununla Cihan hâkimi olmasına rağmen âciz bir kul olduğunu göstermek istediğini anlatmaya çalışmışlardır. Bize göre bu yorumlar kısmen zayıf yorumlardır. Zira küpeli resim hadisesi doğru görünmemektedir. Fakat kölelerin küpe taktıkları doğrudur80

– – –
80 İbn-i Âbidin, Redd’ül-Muhtâr, c. VI, sh. 420; Heyet, Resimli-Haritalı Mufassal Osmanlı Tarihi, İstanbul 1958, c. II, sh. 717, 719, 725, 731, 739, 788; Gönenç, Halil, Günümüz Meselelerine Fetvalar, İstanbul 1983, c. II, sh. 164; Dirier, Ayten, “Yavuz Selim Küpeli miydi?”, Zafer Dergisi, Haziran 1995, sayı 222, sh. 28-29; Kuşoğlu, M. Zeki, Tılsımdan Takıya, İstanbul 1998, sh. 52 vd.

Prof. Dr. Ahmed Akgündüz, Doç. Dr. Said Öztürk
Bilinmeyen Osmanlı – shf 147.

3 responses to “Yavuz Sultan Selim Küpe Taktı mı?”

  1. bizde osmanlı torunuyuz says :

    öncelikle yavuz sultan selim küpe takmıştır hatta zatının şu sözü herkezcede malumdur bende ALLAH c.c nun kölesiyim bu sözü sarf etme sebebi kendi asrında kölelere köle olduklarını belirtmek için küpe takıldıgını görmesidir

    2. bir husus sultanın ilmine ve takvasına haşa dil uzatmak degil amma siz pala bıyıgını araştırıp bi bilgi çıkarırsanız daha makbul olur zira peygamberi zişan s.a.v bu hususta hadisleri malumdur

    ayrıca madem osmanlıyız msj bölümünüde türkçeleştiriseniz hoş olur..!

  2. numan yıldız says :

    arkadaşlar yavuz neden küpe taktı herkes yqanlış bliyo çoğu yerde bakıyorum allah2ın kulu olduğu için takıldığı söyleniyor kulluğun küpe ile olmadığını çocuklar bile biliyo yavuz neden küpe taktı tarihçiler ikiye ayrılıyo bu konuda kimi tarihçiler yavuzun lakabından yola çıkarark (lakabı: yedi cihan padişahı) dünyanın tek hakimi olduğunu belirtmek için kulağına küpe taktığını söylüyorlar . kimi tarihçilerde en büyük olasılık yavuz bir gün irana bir tüccar kılığında gider bakar orada neler oluyo diye yolu iran şahının sarayına düşer yavuz ve iran şahı şah ismail ikiside çok iyi santranç ustalarıdır ve başlarlar santraç oynamaya ve santrançta şah ismaili yener yavuz bunu üzerine şah ismail yavuza bi tokat atar şah ismailin zoruna gitmiştir bi tüccarın kendisini satrançta yenmesi ama yavuz orada bu tokat kulağıma küpe olsun iranı fethedecem der ve kulağına bi küpe takar her aynaya baktığında o küpeyi görür ve aklına hep o yediği tokat gelir bir gün şah ismaille karşı karşıya gelirler tabiki savaş meydanlarında yani çaldıran savaşında ve oradada şah ismaili yenerek iranı fethetmiş olur.işin aslıda budur.

  3. volkan says :

    eline saglik hocam.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: