Hükmü Sen Ver: “Sms Demokrasisi”

SMS, artık hayatımızın anlamı… Star seçimlerini onun üzerinden yapıyor, bayram tebriklerinde SMS’i kullanıyoruz. Bir de bizi SMS üzerinden kullananlar var. GSM operatörleri, star yarışma yapım, yayıncıları ve siyasiler… Para ödülü vaad eden Tv programları, star yarışmaları ve her türlü oylamayla vatandaşın kesesi boşaltılıyor.

Cep telefonu ellerinde, ilk defa gördükleri kişi için, “Bu kontörler sana feda olsun” diyerek mesaj atıyorlar. Evin annesi, mazlum ama gururlu olan Karadenizli star adayından yana… Jüri üyelerini çok insafsız ve taraflı buluyor. “Yarabbi, mübarek günlerde şu kızı kazandırsalar ne olur?” diyerek içinden dualar ediyor. Öyle ya dualar bir süredir televizyon starları için(!) Baba tarafsız ve şaşkın… Kız, borçları olan star adayından yana… Ertesi hafta? Komşular aynı mevzuda buluşuyor. Starların biri sönüyor diğeri yanıyor. Kontör keseleri boşalıyor. Hayır hasenat kesilmiyor.
“Ya kontör atmazsan?”
“Ne olur?”
“Bir gün ruz-i mahşerde kontör göndermediğin o türkücü kız yakana yapışır!”

Oylar sanal, kontörler gerçek!
Son dönem Tv programlarıyla revaç bulan ve çok kazandıran SMS kullanımının mantığı, basit ve manidar. Türkiye’de en yaygın kitle yönlendirme senaryoları beyaz ekranda yazılıyor. SMS’i alan da razı satan da… Özellikle Popstar türlerinde manzara içler acısı; ekrandaki star adayı seyircilerin ve jürinin gözlerinin içine, “Allah rızası için bir SMS” dercesine bakıyor. Oylamaya çağrılan seyirci kayıtsız kalamıyor. Vicdani dürtüler ve karar verme psikolojisiyle sanal oyuna dahil oluyor (?) Her iki tarafın da kazanacağı havası estiriliyor. Oysa asıl kazananın GSM operatörleriyle, program yapımcı ve yayıncıları olduğu gözden kaçırılıyor. Geriye, vicdanı sömürülmüş kitleler, harcanan kontörler ve son kullanma tarihleri geçmiş starlar kalıyor. SMS demokrasisi kitleleri bir güzel yönlendiriyor.

Akademi Türkiye, kıbrıs seçimlerinden üç katı oy aldı
Sabah Gazetesi Tv Yazarı Yüksel Aytuğ:

“SMS sağlam bir rant kapısı mı? Bu bir yetişkin oyuncağı mı oldu?
Şimdilerde SMS üzerinden elde edilen kârlar, pek çok televizyon ve radyonun program kârlarının üzerine çıktı. Çok yakında cep telefonları hem televizyon, hem radyo, hem internet erişimi hem de haberleşme için kullanılacak. Bu reklam sektörünün de ilgisini çekecek. İlgi büyüdükçe SMS operatörlerinin hizmet yelpazesi genişleyecek. Bu kaçınılmaz.

Yarışmalara SMS atmaktan daha önemli bir iş yok mudur bu insanların? İnsanları SMS atmaya motive eden şey ne?
Kişi başına düşen milli gelire oranla cep telefonu sayısı en fazla olan ülkeyiz. Böyle bir ekonomik coğrafyada, insanları cepten SMS gönderme konusunda fazla yönlendirmeye de gerek yok sanırım. Zira bizim ülkemizin vatandaşları bu işlerde haddinden fazla gönüllü davranıyorlar. Evinde kaynatacak çorbası olmayan, müzik yarışmasında beğendiği sanatçı adayına SMS gönderiyor. Benim jüri üyesi olduğum Akademi Türkiye yarışmasının finalinde gelen SMS oylarının sayısı, aynı tarihlerde Kıbrıs’taki Cumhurbaşkanlığı seçimi için kullanılan oyların tam üç katıydı.

SMS’ler kadife devrİme yaradı
Günümüzde, SMS’le anında karar almanın rahatlığını yaşayanlar, hantal bürokratik yapıların ağır işleyişine muhalefetle kısa mesajı tercih ediyor. Fatih Üniversitesi Öğretim Üyesi Sosyolog Ali Murat Yel, bu noktada Türk toplumunun oturduğu yerden demokrasi isteyişindeki rahatlığa dikkat çekiyor. SMS’in kadife devrimlerde nasıl iktidarları devirme aracı olduğuna da değiniyor. Dini ve milli duyguların, kişisel beğenilerin SMS yoluyla sömürüye maruz kalması ise Yel’e göre üstünde durulması gereken ayrı bir nokta. Gazeteci Taner Dileklen, AGB ölçümlerinin gerçeği yansıtmadığını, oylamaların güvenilir olmadığını söylüyor. Ona göre, SMS’le demokrasiye ulaşılmaz, çünkü oylar parayla satın alınıyor. Mobilasyon.com’un yöneticisi Refik Çağlayan ise, “farkında olmadan abone olunan” servislere ve bunlara açılacak davalara dikkat çekiyor.

SMS’le neler yapıldı? Yapılır?
Eşinden boşanma, terör örgütü propagandası yapma, promosyonlu televizyon yarışmalardan mal mülk sahibi olma, fitre ve zekat toplama, ağaç dikme kampanyalarına katılma, Popstar tarzı yarışmalarda hemşerine daha fazla oy gönderme, toplu SMS’ler yoluyla iş hayatını düzenleme, kadife devrimler yapma, starları oylama, logo melodi indirme, fal,burç, arkadaş, sevgili bulma…

Hayatı kısa mesaj’a bağladık
Toplumca, sürekli bir oylamak üzerinden var olmak kaygısındayız. Neyi ne için seçtiğimizi düşünmüyoruz bile. “a kişisi mi daha güzel b kişisi mi? Bu yıl Türkiye’nin en beğenilen şovmeni kim olacak? Hangi star adayı finale kalacak? Büyük Tv’nin müzik ödüllerini kimler kazanacak?” Sorular belli, cevaplar standart: “Hepsi sizin kıymetli oylarınızla belirlenecek.” Sonra? SMS yerini daha cazip bir iletişim teknolojisine bırakacak. Bizler, SMS’li yarışmaların cebimizde ve ruhumuzda bıraktığı hasarı konuşacağız.

Şule Altundağ / Gerçek Hayat

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: